Hvor meget co2 udleder et fly?

Flyrejser bidrager betydeligt til klimaforandringer, da luftfarten står for 6-9% af den globale klimapåvirkning. En enkelt flyrejse fra København til Paris udleder 534 kg CO2 per person. Værktøjer som Flight Emission Map hjælper rejsende med at beregne og forstå deres CO2-udledning, hvilket kan guide til mere bæredygtige rejsevalg.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

Flyrejser er blevet en integreret del af vores moderne livsstil, hvor de forbinder mennesker og kulturer på tværs af kontinenter. Men med denne bekvemmelighed følger også en betydelig miljømæssig udfordring: CO2-udledning. I en tid, hvor klimaforandringer er en af de største globale udfordringer, er det vigtigt at forstå, hvordan vores valg, såsom at tage på flyrejser, påvirker planeten. Men er flyrejser virkelig så skadelige for klimaet, som vi tror?

Flyindustriens klimabekymringer

Der er en voksende bekymring over flyindustriens bidrag til klimaforandringer. Luftfarten står globalt for mellem 6 og 9% af klimapåvirkningen, når man inkluderer både CO2 og andre atmosfæriske effekter. Dette gør flyrejser til en af de mest CO2-intensive transportformer. For eksempel udleder en enkelt flyrejse fra København til Paris omkring 534 kg CO2 per person. Dette er en betydelig mængde sammenlignet med andre transportmidler, og det understreger behovet for at tage et kritisk blik på vores rejsevaner.

Formålet med denne undersøgelse

Formålet med dette indlæg er at give en dybere forståelse af, hvor meget CO2 fly udleder, og hvordan denne udledning kan måles og sammenlignes med andre transportmidler. Vi vil udforske de faktorer, der påvirker CO2-udledningen fra flyrejser, og præsentere værktøjer og metoder til beregning af disse udledninger. Ved at forstå omfanget af flyindustriens klimapåvirkning kan vi begynde at tage mere informerede beslutninger om vores rejsevalg og potentielt reducere vores individuelle klimafodaftryk.

CO2-udledning og klimapåvirkning

Flytrafikken er en væsentlig bidragyder til den globale klimapåvirkning, og det er ikke kun CO2, der er problemet. Faktisk står luftfarten for mellem 6 og 9% af den samlede klimapåvirkning, når man medregner andre atmosfæriske effekter, såsom kondensstriber og cirrusskyer. Disse faktorer øger den samlede klimapåvirkning betydeligt, hvilket gør flyrejser til en af de mest miljøbelastende transportformer. I Europa alene udgør luftfarten omkring 12% af klimapåvirkningen, hvilket understreger behovet for at forstå, hvor stor en rolle flyrejser spiller i den globale opvarmning.

Beregning af CO2-udledning

Flere faktorer påvirker, hvor meget CO2 en flyrejse udleder. Flyets distance, flyklasse, belægningsgrad og flytype spiller alle en rolle i beregningen af CO2-udledningen. For eksempel vil en længere flyvning typisk udlede mere CO2 end en kortere, mens en flyvning med lav belægningsgrad kan resultere i højere CO2-udledning per passager. En vigtig komponent i beregningen er Radiative Forcing Index (RFI), som tager højde for den ekstra klimapåvirkning forårsaget af flyvehøjden. RFI kan variere mellem 1,5 og 4,5, hvilket betyder, at den faktiske klimapåvirkning kan være mange gange større end den direkte CO2-udledning.

Værktøjer til beregning

For dem, der ønsker at forstå deres individuelle klimapåvirkning fra flyrejser, er der flere værktøjer til rådighed. Flight Emission Map og Klimatsmart semester er to eksempler på værktøjer, der kan hjælpe med at beregne CO2-udledningen fra flyrejser. Disse værktøjer er baseret på forskning fra Chalmers University of Technology og giver brugerne mulighed for at få et præcist estimat af deres flyrejseudledninger. Ved at bruge disse værktøjer kan rejsende blive mere bevidste om deres klimafodaftryk og træffe mere informerede valg om deres rejsevaner.

Sammenligning med andre transportmidler

Når man sammenligner fly med andre transportmidler, bliver forskellen i CO2-udledning tydelig. Fly udleder cirka 53 gram mere CO2 per passager per kilometer end færger og hele seks gange så meget CO2 som tog. For eksempel udleder en A320 flyvning på en 500 km tur omkring 340 g CO2e per passager kilometer, mens en elektrisk bil kun udleder omkring 26 g CO2e per kilometer. Disse tal viser, at der er betydelige miljømæssige fordele ved at vælge alternative transportmidler, når det er muligt.

Kritisk perspektiv og miljøbevidsthed

Flyindustrien står over for stigende kritik på grund af dens betydelige bidrag til klimapåvirkningen. Mange miljøforkæmpere og forskere opfordrer til en reduktion i antallet af flyrejser som en måde at mindske CO2-udledningen på. Alternativer som skovrejsning og mere klimavenlige transportmidler som tog og busser bliver ofte fremhævet som løsninger, der kan hjælpe med at reducere vores samlede klimafodaftryk. Ved at vælge disse alternativer kan vi aktivt bidrage til at beskytte miljøet og støtte bæredygtig udvikling.

Informationsbaseret perspektiv

For dem, der ønsker at tage ansvar for deres rejsevaner, er det vigtigt at have adgang til præcise oplysninger om CO2-udledning fra flyrejser. Ved at bruge værktøjer som Flight Emission Map og Klimatsmart semester kan rejsende beregne deres individuelle udledninger og overveje muligheder for at kompensere for disse. CO2-kompensationsprogrammer og skovrejsningsprojekter giver en måde at modvirke den negative indvirkning af flyrejser på. Ved at forstå og handle på denne information kan vi alle tage mere ansvarlige valg i forbindelse med vores rejser.

Praktiske anbefalinger

Hvis du ønsker at reducere dit klimafodaftryk, er der flere konkrete handlinger, du kan tage. Overvej at vælge tog over fly, når det er muligt, da tog er en langt mere klimavenlig transportform. Hvis flyrejser er nødvendige, kan du deltage i skovrejsningsprojekter eller anvende CO2-kompensationsprogrammer for at afbøde de miljømæssige konsekvenser. Disse handlinger kan bidrage til at reducere den samlede klimapåvirkning og støtte en mere bæredygtig fremtid.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan beregner jeg CO2-udledningen fra min flyrejse?

Du kan bruge værktøjer som Flight Emission Map og Klimatsmart semester til at få et præcist estimat af din flyrejseudledning.

Hvorfor er flyrejser så skadelige for klimaet?

Flyrejser er skadelige på grund af den høje CO2-udledning og andre atmosfæriske effekter, der forværres af flyvehøjden, hvilket øger den samlede klimapåvirkning.

Hvad er de mest klimavenlige alternativer til flyrejser?

Tog, busser og elektriske køretøjer er blandt de mest klimavenlige alternativer til flyrejser.

Hvordan kan jeg kompensere for min flyrejse?

Du kan kompensere for din flyrejse ved at deltage i skovrejsningsprojekter og bruge CO2-kompensationsprogrammer.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?