Hvor meget co2 udleder en bil pr km?

En bils CO2-udledning pr. kilometer varierer betydeligt afhængigt af biltype. Benzinbiler udleder i gennemsnit 263,1 gram CO2 pr. kilometer, mens dieselbiler når op på 335,7 gram. Elbiler er langt mere miljøvenlige med kun 3,6 gram CO2 pr. kilometer fra strømforbruget, hvilket gør dem til et bæredygtigt valg.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

Forestiller du dig en køretur fra København til Aarhus, har du måske ikke overvejet, hvor meget CO2 din bil udleder på denne rejse. Med den stigende opmærksomhed på klimaforandringer er det blevet mere relevant end nogensinde at forstå bilers CO2-aftryk. Transportsektoren bidrager i betydelig grad til den globale CO2-udledning, og ved at kende udledningen pr. kilometer kan vi træffe bedre valg om vores transportvaner.

Relevans for klimaet

Transport er en af de største kilder til CO2-udledning, og biltrafik alene står for en betydelig del af denne. At forstå, hvor meget CO2 en bil udleder pr. kilometer, er ikke kun nyttigt for at reducere ens personlige klimaaftryk, men kan også informere større beslutninger om bæredygtig transportinfrastruktur. Ved at være opmærksom på udledningen kan vi begynde at overveje alternativer som elbiler, offentlig transport eller endda cykling for kortere afstande.

Problemstilling

En stor udfordring er, at mange bilister ikke er klar over, hvor meget deres køretøj faktisk udleder. Der er også ofte forvirring omkring, hvordan forskellige biltyper sammenlignes på CO2-skalaen. For eksempel, hvordan står en benzinbil i forhold til en dieselbil, og hvor placerer elbilen sig i denne ligning? Disse spørgsmål er essentielle for at kunne træffe informerede beslutninger om fremtidige bilkøb og daglige transportvaner.

Ved at dykke dybere ned i, hvor meget CO2 forskellige biltyper udleder pr. kilometer, kan vi få en bedre forståelse af, hvordan vores valg påvirker miljøet. Det er en vigtig del af den større diskussion om at reducere vores samlede CO2-udledning og bevæge os mod en mere bæredygtig fremtid.

CO2-udledning af fossilbiler

Når vi ser på CO2-udledningen fra fossilbiler, er der klare forskelle mellem benzin- og dieselbiler. Benzinbiler udleder i gennemsnit 263,1 gram CO2 per kilometer, når man inkluderer både brændstofproduktion og udstødning. Dette tal stiger til 288,1 gram CO2 per kilometer, når man også medregner karosseriproduktionen. Dieselbiler har en endnu højere udledning, der ligger på 335,7 gram CO2 per kilometer, inklusive udstødning, og når karosseriproduktionen medregnes, stiger det til 360,7 gram CO2 per kilometer.

Disse tal viser, at produktionen af bilens karosseri også har en betydelig indvirkning på den samlede CO2-udledning. Det betyder, at når vi overvejer bilens miljøpåvirkning, skal vi ikke kun tænke på brændstoffet, men også de materialer og processer, der bruges i bilens fremstilling.

CO2-udledning af elbiler

Elbiler er kendt for at have en lavere CO2-udledning per kilometer sammenlignet med fossilbiler. Fra strømforbruget alene udleder elbiler i gennemsnit 3,6 gram CO2 per kilometer. Når man også medregner karosseriproduktionen, stiger dette tal til 52,4 gram CO2 per kilometer. Selvom elbiler har en højere initial klimagæld på grund af batteriproduktionen, viser livscyklusanalyser, at de over tid er mere klimavenlige end fossilbiler.

For eksempel udleder en Ford Mustang Mach-E i gennemsnit 175 gram CO2 per kilometer over sin levetid. Dette er betydeligt lavere end mange fossilbiler, hvilket gør elbiler til et mere bæredygtigt valg på lang sigt. Det er dog vigtigt at bemærke, at elbilens miljøpåvirkning også afhænger af, hvordan elektriciteten til opladning produceres.

Generelle beregningsmetoder

For at forstå bilers CO2-udledning er det vigtigt at bruge nøjagtige beregningsmetoder. CO2-udledningen beregnes ofte baseret på det reelle brændstofforbrug, som er cirka 14% højere end bilproducenternes angivelser. Dette skyldes, at de officielle tal ofte ikke tager højde for den faktiske kørsel i hverdagen, som kan variere betydeligt fra laboratorieforholdene.

At have præcise data er afgørende for at kunne lave nøjagtige beregninger af bilens miljøpåvirkning. Det hjælper bilister med at forstå deres bils sande CO2-aftryk og kan motivere dem til at overveje mere bæredygtige alternativer.

Ved at tage højde for både brændstofforbrug og karosseriproduktion kan vi få et mere komplet billede af bilens samlede CO2-udledning. Dette er en vigtig del af at træffe informerede beslutninger om vores transportvalg og arbejde hen imod en mere bæredygtig fremtid.

Tekniske og videnskabelige perspektiver

For at forstå bilers samlede miljøpåvirkning er det vigtigt at se på livscyklusanalyser (LCA). Disse analyser vurderer bilens CO2-udledning fra produktion til bortskaffelse. Elbiler har ofte en højere CO2-udledning i produktionsfasen på grund af batterierne, men de kompenserer for dette med lavere udledning under brug. Når strømmen, der driver elbilerne, bliver grønnere, forbedres deres CO2-aftryk yderligere. Kritikere peger dog på, at nogle analyser undervurderer elbilernes klimavenlighed ved ikke at tage højde for disse ændringer i energikilder.

Praktiske anvendelser

For danske bilister kan skiftet til elbiler give betydelige CO2-besparelser. Ved at beregne udledningen for daglig pendling, kan man se, hvor meget CO2 der kan spares. For eksempel, hvis en bilist pendler 20 km hver vej, kan skiftet fra en benzinbil til en elbil reducere CO2-udledningen med over 500 kg om året, afhængigt af bilmodellen. Dette gør elbiler til et attraktivt valg for dem, der ønsker at reducere deres klimaaftryk.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor er CO2-udledning per km vigtig?

CO2-udledning per km er vigtig, fordi den hjælper os med at forstå og reducere vores individuelle klimaaftryk. Ved at kende disse tal kan vi træffe mere informerede valg om vores transportvaner og arbejde mod en mere bæredygtig fremtid.

Hvordan adskiller elbilers CO2-udledning sig fra fossilbilers?

Elbiler udleder betydeligt mindre CO2 over tid, trods en højere initial produktionsudledning. Dette skyldes, at elbiler bruger elektricitet, som i stigende grad kommer fra vedvarende energikilder, mens fossilbiler brænder fossile brændstoffer.

Kan jeg selv beregne min bils CO2-udledning?

Ja, du kan beregne din bils CO2-udledning ved at bruge officielle forbrugstal og gennemsnitlige udledningsfaktorer. Dette giver dig et præcist billede af, hvor meget din bil udleder, og kan hjælpe dig med at overveje mere bæredygtige alternativer.

Er der forskel på CO2-udledning fra forskellige bilmodeller?

Ja, der er store forskelle afhængigt af biltype, brændstof og produktionsmetoder. For eksempel har større og tungere biler ofte højere CO2-udledning end mindre, lettere biler. Det er derfor vigtigt at overveje disse faktorer, når man vælger en bil.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?