Hvor meget co2 udleder fly?

Flytrafik står for omkring 2% af de globale menneskeskabte CO2-udledninger, men når ikke-CO2-relaterede effekter som NOx og cirrusskyer medregnes, kan bidraget stige til 4-5%. En gennemsnitlig flyvning udleder cirka 0,3 kg CO2e per passagerkilometer, hvilket gør det vigtigt at overveje alternative rejsemuligheder.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

Flyrejser er en integreret del af vores moderne livsstil, men har du nogensinde tænkt over, hvor meget CO2 din næste flyvetur vil udlede? Med stigende bekymringer over klimaforandringer er det vigtigt at forstå, hvordan flyvning bidrager til de globale CO2-udledninger. Flytrafikken står for en betydelig del af de menneskeskabte CO2-udledninger, men hvad betyder det egentlig i praksis?

Flyvningens bidrag til globale CO2-udledninger

Flytrafikens indflydelse på klimaet er ikke til at overse. Globalt set udledte den civile flytrafik 859 millioner tons CO2 i 2017, hvilket svarer til omkring 2% af den globale menneskeskabte CO2-udledning. Når man inkluderer ikke-CO2-relaterede effekter, som f.eks. udledning af NOx, vanddamp og dannelse af cirrusskyer, kan denne andel stige til 4-5% af den samlede drivhuseffekt.

Relevansen af CO2-udledninger fra fly

Med klimaforandringer som en af de største udfordringer i det 21. århundrede, er det afgørende at forstå de forskellige kilder til CO2-udledning. Flyvning er en af de sektorer, der vokser hurtigst, og derfor er det vigtigt at tage højde for dens indvirkning på både lokale og globale klimaændringer. At have en klar forståelse af flyvningens klimaeffekter kan hjælpe os med at træffe mere informerede valg, når det kommer til rejseplanlægning og bæredygtighed.

Problemstillingen med flyudledninger

Flytrafikkens klimaeffekter er ikke kun begrænset til CO2. De ikke-CO2-relaterede effekter kan fordoble eller endda tredoble flyvningens klimaeffekt. Dette gør det endnu vigtigere at overveje alternative rejsemuligheder eller kompensationsmetoder, som kan reducere den samlede påvirkning af vores rejseaktiviteter.

Dette indlæg vil udforske både de direkte og indirekte klimaeffekter af flyrejser, samt hvordan disse påvirker både lokalt og globalt. Ved at dykke ned i disse emner kan vi bedre forstå, hvordan vi kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid.

Globale CO2-udledninger fra flytrafik

Flytrafikken bidrager markant til de globale CO2-udledninger. I 2017 udledte den civile luftfart 859 millioner tons CO2, hvilket svarer til omkring 2% af verdens samlede menneskeskabte CO2-udledninger. Dette tal kan dog være misvisende, hvis man ikke også tager højde for de ikke-CO2-relaterede effekter, såsom udledning af nitrogenoxider (NOx), vanddamp og dannelse af cirrusskyer. Disse effekter kan fordoble eller endda tredoble flyvningens samlede klimaeffekt, hvilket øger dens bidrag til den globale drivhuseffekt til mellem 4% og 5%.

Nationale udledninger i Danmark

I Danmark har udviklingen i flyrelaterede CO2-udledninger også været bemærkelsesværdig. I 2009 udledte flyvninger fra danske lufthavne til første udenlandske destination cirka 2,1 millioner tons CO2e. Dette tal steg til næsten 3 millioner tons i 2019. På grund af COVID-19-pandemien faldt udledningerne midlertidigt til omkring 1 million ton i 2020, men begyndte at stige igen til cirka 1,25 millioner tons i 2021. Denne udvikling understreger behovet for at overvåge og håndtere flyvningens påvirkning på Danmarks samlede CO2-udledninger.

Individuelle bidrag til CO2-udledninger

Hver dansker bidrager i gennemsnit med omkring to tons CO2e fra flyvning om året. Dette tal er baseret på en gennemsnitlig flyvetur på 2.186 km, med en klimabelastning på cirka 0,3 kg CO2e per passagerkilometer. For at forstå denne påvirkning kan man forestille sig, at en enkelt flyvetur på tværs af Europa kan generere en betydelig mængde CO2, hvilket gør det vigtigt at overveje alternative transportmidler, hvor det er muligt.

Ekstra klimaeffekter fra flyvning

Udover de direkte CO2-udledninger har flyvning også andre klimaeffekter. De ikke-CO2-relaterede effekter inkluderer udledning af NOx, som kan føre til øget ozondannelse i de øvre lag af atmosfæren, samt vanddamp, der bidrager til dannelsen af cirrusskyer. Disse skyer har en isolerende effekt, der kan forstærke den globale opvarmning. Sammenlignet med de direkte CO2-udledninger kan disse indirekte effekter have en betydelig forstærkende virkning på klimaet.

Ved at forstå både de direkte og indirekte klimaeffekter af flyvning, kan vi bedre vurdere, hvordan vi som individer og samfund kan reducere vores klimaaftryk. Dette kan indebære at overveje alternative transportmuligheder, kompensationsmetoder som træplantning, eller at støtte udviklingen af mere bæredygtige flybrændstoffer. På denne måde kan vi alle bidrage til at mindske flyvningens klimaeffekter og arbejde mod en mere bæredygtig fremtid.

Videnskabelig og teknisk vinkling

For at forstå flyvningens klimaeffekter er det vigtigt at se på både de direkte og indirekte udledninger. Beregningsmetoder for flyudledninger tager højde for både CO2 og ikke-CO2-relaterede effekter. CO2-udledningerne fra flyvninger beregnes ofte ud fra brændstofforbruget, hvor mængden af brændstof brugt pr. passagerkilometer omdannes til CO2-ækvivalenter. De ikke-CO2-relaterede effekter, som NOx-udledning og dannelse af cirrusskyer, kræver mere komplekse beregningsmodeller, da de har en indirekte effekt på klimaet gennem kemiske og fysiske processer i atmosfæren.

Miljøfokus og europæisk perspektiv

Rapporter fra organisationer som IDA og det Europæiske Parlament understreger behovet for at reducere flyvningens miljøpåvirkning. IDA's rapport om "Bæredygtig flytransport" fremhæver, at flytrafikken er en af de hurtigst voksende kilder til drivhusgasudledning. Det Europæiske Parlament har også bemærket, at transportsektoren, herunder luftfart, står for en betydelig del af Europas samlede drivhusgasudledninger. Der er derfor et presserende behov for at udvikle teknologier og politikker, der kan mindske flyvningens klimaeffekter.

Sammenfatning af nøglepunkter

  • Flyvning står for 2-3% af de globale CO2-udledninger, men når alle effekter medregnes, kan det være op til 4-5% af den samlede drivhuseffekt.
  • Danskere udleder i gennemsnit to tons CO2e årligt fra flyvning.
  • Ikke-CO2-effekter, som NOx og cirrusskyer, kan fordoble eller tredoble flyvningens klimaeffekt.

Ofte stillede spørgsmål

Hvor meget CO2 udleder en gennemsnitlig flyvning?

En gennemsnitlig flyvning på 2.186 km udleder omkring 0,3 kg CO2e per passagerkilometer. Dette betyder, at en enkelt flyvetur kan generere en betydelig mængde CO2, hvilket gør det vigtigt at overveje alternativer eller kompensation.

Hvordan påvirker ikke-CO2-effekter klimaet?

Ikke-CO2-effekter forstærker klimaeffekterne ved at bidrage til dannelsen af cirrusskyer og udledning af NOx. Disse faktorer øger den samlede opvarmningseffekt, da de kan ændre atmosfærens kemiske sammensætning og forstærke drivhuseffekten.

Hvad kan jeg gøre for at reducere min flyrelaterede CO2-udledning?

Du kan reducere din flyrelaterede CO2-udledning ved at kompensere for dine flyvninger. Dette kan gøres ved at støtte initiativer som træplantning, der arbejder på at opsuge CO2 fra atmosfæren, eller ved at vælge alternative transportmidler, når det er muligt.

Ved at forstå både de videnskabelige og tekniske aspekter af flyvningens klimaeffekter, kan vi som individer og samfund tage informerede beslutninger om, hvordan vi kan reducere vores klimaaftryk. Dette indebærer at overveje mere bæredygtige rejsealternativer og støtte tiltag, der arbejder mod at mindske flyvningens samlede klimaeffekt.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?