Hvor meget co2 udleder en elbil pr km

Elbiler er et miljøvenligt alternativ, der typisk udleder mellem 33 og 40 gram CO2 pr. kilometer i Danmark, takket være den høje andel af vedvarende energi i elproduktionen. Til sammenligning udleder traditionelle benzinbiler omkring 142 til 175 gram CO2 pr. kilometer, hvilket gør elbiler til et mere bæredygtigt valg.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

Som verden står over for stigende klimaforandringer, bliver spørgsmålet om transportsektorens miljøpåvirkning stadig mere presserende. Elbiler er ofte blevet fremhævet som en løsning, der kan reducere den samlede CO2-udledning. Men hvor meget CO2 udleder en elbil egentlig pr. kilometer, og hvordan står de i forhold til traditionelle benzin- og dieselbiler?

Transportsektorens Rolle i Klimadebatten

Transportsektoren er en af de største bidragydere til CO2-udledning globalt. Med en voksende befolkning og stigende urbanisering er der et akut behov for bæredygtige transportløsninger. Her kommer elbiler ind i billedet som en potentiel game-changer. De er kendt for at udlede mindre CO2 under kørsel, hvilket gør dem til en vigtig komponent i den globale indsats for at reducere klimaforandringerne.

Udfordringer ved at Bestemme Elbilers CO2-udledning

Selvom elbiler generelt betragtes som mere miljøvenlige, er det ikke altid lige til at kvantificere deres præcise CO2-udledning pr. kilometer. Dette skyldes flere variabler, herunder hvordan elektriciteten, der driver elbilerne, produceres. I lande som Danmark, hvor en stor del af elproduktionen kommer fra vedvarende energikilder, er udledningen betydeligt lavere. Men i lande med en højere afhængighed af fossile brændstoffer til elproduktion kan CO2-udledningen fra elbiler være højere.

Derudover spiller individuelle kørselsmønstre en rolle. Hyppige korte ture i byområder kan resultere i anderledes udledningsprofiler sammenlignet med længere ture på motorveje. Denne kompleksitet gør det nødvendigt at se på både lokale energimix og individuelle brugsmønstre for at få et nøjagtigt billede af elbilers miljøpåvirkning.

Ved at forstå disse faktorer kan vi bedre vurdere, hvordan elbiler kan integreres i vores daglige liv for at maksimere deres positive indvirkning på miljøet. Dette er et afgørende skridt i retning af en mere bæredygtig fremtid, hvor transportsektoren kan spille en mindre skadelig rolle i vores økosystem.

CO2-udledning under kørsel

Elbiler har vist sig at være et miljøvenligt alternativ til traditionelle benzin- og dieselbiler, især når det kommer til CO2-udledning pr. kilometer. For eksempel udleder en VW e-Up elbil cirka 52 gram CO2 pr. kilometer, mens dens benzinmodpart udleder omkring 95 gram CO2 pr. kilometer. Dette understreger elbilernes potentiale til at reducere CO2-udledningen betydeligt.

I Danmark er situationen endnu mere positiv for elbiler, da en stor del af elektriciteten kommer fra vedvarende energikilder. Dette betyder, at elbiler i Danmark typisk udleder mellem 33 og 40 gram CO2 pr. kilometer. Denne lave udledning er et resultat af landets fokus på grøn energi, hvilket gør elbiler til et endnu mere attraktivt og bæredygtigt valg for danske forbrugere.

Udledning fra elproduktion

En afgørende faktor i vurderingen af elbilers CO2-udledning er, hvordan elektriciteten, der driver dem, produceres. I Danmark er den gennemsnitlige CO2-udledning fra elproduktion omkring 200 gram per kWh. Dette bidrager til den relativt lave udledning pr. kilometer for elbiler i landet. Til sammenligning har Tyskland en højere CO2-udledning fra elproduktion, cirka 400 gram per kWh, hvilket resulterer i en større CO2-udledning pr. kilometer for elbiler der.

Det er vigtigt at bemærke, at elbilers miljøvenlighed kan forbedres yderligere ved at øge andelen af vedvarende energikilder i elproduktionen. Ved at investere i sol-, vind- og vandkraft kan man reducere CO2-intensiteten af elproduktionen og dermed yderligere minimere elbilernes samlede CO2-udledning.

Sammenligning med fossile biler

Traditionelle fossile biler udleder betydeligt mere CO2 pr. kilometer sammenlignet med elbiler. En typisk dieselbil udleder mellem 175 og 231 gram CO2 pr. kilometer, mens en benzinbil ligger på omkring 142 til 175 gram CO2 pr. kilometer. Dette gør elbiler til et mere bæredygtigt valg, især i lande med en renere elproduktionsprofil.

Et konkret eksempel er Hyundai Kona Electric, som udleder cirka 33,4 gram CO2 pr. kilometer. Dette er en reduktion på mere end 75% sammenlignet med dens benzin- eller dieselversioner. Denne markante forskel viser, hvordan elbiler kan spille en central rolle i at reducere transportsektorens samlede CO2-udledning.

Ved at vælge elbiler kan vi tage et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig fremtid. De tilbyder en betydelig reduktion i CO2-udledning, især når de oplades med elektricitet fra vedvarende energikilder. Dette gør dem til en afgørende del af løsningen i kampen mod klimaforandringer.

Miljøvenlige perspektiver

Elbiler udnytter energien mere effektivt end traditionelle biler, hvilket gør dem til en vigtig del af klimabekæmpelsen. Ifølge Danmarks Naturfredningsforening og Region Hovedstaden er elbiler en nøglekomponent i at opnå en bæredygtig transportsektor. De fremhæver, at elbiler ikke kun reducerer CO2-udledningen, men også mindsker afhængigheden af fossile brændstoffer, hvilket er afgørende for at imødegå klimaforandringerne.

Teknisk og analytisk perspektiv

For at forstå elbilers klimapåvirkning er det vigtigt at se på tekniske beregninger og analyser. Ved at bruge WLTP-værdier (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) kan vi få et mere præcist billede af elbilers energiforbrug og CO2-udledning. I Danmark, hvor elproduktionen er relativt ren, udleder elbiler typisk mellem 33 og 40 gram CO2 pr. kilometer. Disse værdier kan variere afhængigt af bilens specifikke køreegenskaber og det energimix, der anvendes til opladning.

Kritiske perspektiver

Selvom elbiler generelt betragtes som mere miljøvenlige, er der stadig usikkerheder omkring deres samlede CO2-udledning. Batteriproduktion er en væsentlig kilde til CO2-udledning i elbilens livscyklus. Desuden kan variationer i elproduktionens CO2-intensitet påvirke den samlede udledning. Det er derfor vigtigt at tage højde for hele livscyklusen og vælge energikilder med lav CO2-intensitet for at maksimere elbilernes miljøfordele.

Ofte stillede spørgsmål

Hvor meget CO2 udleder en elbil pr. km i Danmark?

Typisk mellem 33-40 gram CO2 pr. kilometer, afhængig af elproduktionens energimix.

Er elbiler altid bedre for klimaet end fossile biler?

Generelt ja, men det afhænger af elproduktionens CO2-intensitet og bilens energiforbrug.

Hvordan kan jeg reducere CO2-udledningen fra min elbil yderligere?

Ved at oplade bilen med strøm fra vedvarende energikilder og optimere kørselsmønstre.

Hvad er de største kilder til CO2-udledning i elbilens livscyklus?

Elproduktion og batteriproduktion er de mest betydelige kilder til CO2-udledning i elbilens livscyklus.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?