Hvor meget co2 udleder en benzinbil?

Benzinbiler er en betydelig kilde til CO2-udledning, med ca. 263,1 gram CO2 per kilometer, når man inkluderer både forbrænding og produktion af brændstof. Dette understreger vigtigheden af at overveje mere bæredygtige transportformer som elbiler, der kan reducere klimaaftrykket betydeligt, især når de kører på vedvarende energi.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

I en verden, hvor klimaforandringerne står højt på dagsordenen, er det afgørende at forstå de forskellige kilder til CO2-udledning. Transportsektoren er en af de største bidragydere til denne udledning, og benzinbiler spiller en betydelig rolle. At vide, hvor meget CO2 en benzinbil udleder, er ikke kun relevant for miljøbevidste forbrugere, men også for politikere og virksomheder, der arbejder på at reducere deres klimaaftryk.

Transportsektorens Bidrag til CO2-udledning

Transportsektoren er ansvarlig for en stor del af verdens samlede CO2-udledning. Benzinbiler, som stadig dominerer vejene globalt, er en væsentlig del af denne problematik. En typisk benzinbil udleder CO2 både fra selve forbrændingen af benzin og fra de processer, der er involveret i produktionen og distributionen af brændstoffet. Det er derfor vigtigt at forstå den samlede udledning for at kunne træffe informerede beslutninger om transport og bæredygtighed.

Hvorfor Det Er Vigtigt

At forstå CO2-udledningen fra benzinbiler er afgørende af flere grunde. For det første hjælper det med at kvantificere bilens miljøpåvirkning, hvilket er nødvendigt for at kunne vurdere og sammenligne med andre transportformer, såsom elbiler. For det andet er det en vigtig faktor i udviklingen af politikker og strategier for at reducere CO2-udledningen på nationalt og globalt plan. Ved at have præcise data kan regeringer og virksomheder bedre planlægge overgangen til mere bæredygtige transportløsninger.

CO2-udledning under kørsel

For at forstå den fulde miljøpåvirkning af benzinbiler, er det vigtigt at analysere CO2-udledningen under selve kørslen. Når en liter benzin forbrændes, udledes der omkring 2400 gram CO2. Dette tal stiger til cirka 3100 gram, når vi også medregner CO2-udledningen fra produktion og distribution af brændstoffet. Når vi ser på en typisk benzinbil, betyder det, at der udledes omkring 263,1 gram CO2 per kørt kilometer. Dette inkluderer både udledningen fra brændstofproduktionen og selve udstødningen.

Well-to-tank udledning

Et ofte overset aspekt af CO2-udledningen er den såkaldte "well-to-tank" (WTT) udledning, som dækker de emissioner, der stammer fra produktion og transport af brændstof. For benzinbiler er denne udledning cirka 1.422 gram CO2 per liter benzin. Når vi omsætter dette til en køretur, resulterer det i en ekstra udledning på omkring 103,9 gram CO2 per kilometer for de mest populære benzinbiler. Dette understreger vigtigheden af at overveje hele brændstofcyklussen, når man evaluerer en bils miljøpåvirkning.

Reelt forbrug og udledning

De mest solgte benzinbiler, især i J-segmentet, har et gennemsnitligt reelt forbrug på cirka 7,3 liter per 100 kilometer. Dette resulterer i en samlet CO2-udledning på 263,1 gram per kilometer, når vi inkluderer både udstødningsudledningen og WTT-udledningen. Denne information er afgørende for forbrugere, der ønsker at forstå deres bilers miljøpåvirkning og træffe informerede valg om deres transportvaner.

Teknisk og miljømæssig vinkling

Der er flere kilder, der præsenterer tekniske beregninger af CO2-udledningen fra benzinbiler. Elbilforeningen og Region Hovedstaden leverer detaljerede analyser, der inkluderer faktorer som produktion, distribution og ladetab. Disse tekniske perspektiver er vigtige for at forstå den nøjagtige miljøpåvirkning af benzinbiler. Samtidig tilbyder Danmarks Naturfredningsforening en miljømæssig vinkling, der sammenligner benzinbiler med elbiler og fremhæver fordelene ved elbiler, især i kørselfasen.

Samlet set viser disse data og analyser, at benzinbiler har en betydelig CO2-udledning, både fra selve kørslen og fra de forudgående processer, der er nødvendige for at bringe brændstoffet til bilens tank. Dette understreger behovet for at overveje alternative transportformer og mere bæredygtige løsninger, som kan reducere vores samlede CO2-aftryk.

Livscyklusanalyse og miljømæssige overvejelser

Når vi vurderer en bils miljøpåvirkning, er det vigtigt at tage hele bilens livscyklus i betragtning. En livscyklusanalyse inkluderer alle faser fra produktion til brug og til sidst bortskaffelse. For benzinbiler betyder det, at vi ikke kun skal se på CO2-udledningen under kørsel, men også på den energi og de ressourcer, der bruges i produktionen og vedligeholdelsen af bilen. Dette giver et mere omfattende billede af bilens samlede miljøpåvirkning.

Elbiler, derimod, har ofte en højere CO2-udledning under produktionen, primært på grund af batteriproduktionen. Men i løbet af bilens levetid, især når de kører på vedvarende energi, kan de reducere deres samlede CO2-aftryk betydeligt sammenlignet med benzinbiler. Dette skyldes, at elbiler ikke udleder CO2 under kørsel, hvilket gør dem til et mere miljøvenligt valg i det lange løb.

Sammenligning mellem benzinbiler og elbiler

Det er væsentligt at sammenligne CO2-udledningen fra benzinbiler med elbiler for at forstå forskellene i deres miljøpåvirkning. Som nævnt tidligere udleder en typisk benzinbil omkring 263,1 gram CO2 per kilometer. Elbiler, der kører på elektricitet fra vedvarende kilder, har en meget lavere kørselfaseudledning, hvilket gør dem til et bedre valg for dem, der ønsker at reducere deres klimaaftryk.

Selvom produktionen af elbiler kan være mere CO2-intensiv, kan den samlede udledning over bilens levetid være lavere end for benzinbiler. Dette skyldes, at elbiler ikke har udstødningsudledninger, og deres effektivitet forbedres, når de kører på grøn elektricitet. Derfor er elbiler ofte den mere bæredygtige løsning, når man ser på hele livscyklussen.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er den gennemsnitlige CO2-udledning fra en benzinbil per kilometer?

Ca. 263,1 gram CO2 per kilometer.

Hvordan påvirker produktion og distribution CO2-udledningen?

Det øger udledningen fra 2400 gram til ca. 3100 gram per liter benzin.

Er elbiler mere miljøvenlige end benzinbiler?

Ja, især i kørselfasen, selvom produktionen af elbiler også har en betydelig miljøpåvirkning.

Hvordan kan man kompensere for CO2-udledningen fra benzinbiler?

Ved at plante træer eller investere i CO2-kompenserende projekter.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?