Co2-udledning: er fly eller bil det bedste valg for klimaet?

Når det kommer til CO2-udledning, er valget mellem fly og bil komplekst. Fly kan være mere klimavenlige på korte strækninger, men højdeeffekten kan forstærke deres klimapåvirkning. Biler med flere passagerer kan være mere effektive per person. Tog er dog den mest klimavenlige transportform med lav udledning per kilometer.
CTA - Giv et træ i gave
Plant et træ

GIV ET TRÆ I GAVE

Du kan nemt og enkelt give et eller flere træer i gave. Du skriver blot navnet på vedkommende der skal modtage gaven i feltet “yderligere information” ved kassen lige inden du betaler. Så sørger vi for, at der bliver sendt et certifikat direkte på mail, som kan printes og gives som gave.

GIV ET TRÆ I GAVE

Hvad er det mest klimavenlige valg, når vi skal rejse – fly eller bil? Dette spørgsmål er blevet stadig mere relevant i takt med den stigende bekymring for klimaforandringer. Valget af transportform har betydelige konsekvenser for CO2-udledningen, og det er vigtigt at forstå, hvordan forskellige faktorer spiller ind, når vi træffer disse beslutninger.

Komplekse faktorer bag CO2-udledning

Beslutningen om at vælge fly eller bil til en rejse er ikke ligetil. CO2-udledningen fra disse transportmidler afhænger af flere variabler, såsom rejsens længde, antallet af passagerer og den specifikke rute. For eksempel kan en flyrejse på en kort distance potentielt udlede mindre CO2 pr. person end en bil, især hvis bilen kun har én passager. Omvendt kan en bil med flere passagerer være mere effektiv i CO2-udledning pr. person sammenlignet med fly.

Hvad vil indlægget dække?

I dette indlæg vil vi dykke ned i en sammenligning af CO2-udledning pr. kilometer for fly og bil. Vi vil se nærmere på, hvordan passagerantallet påvirker udledningen, samt diskutere højdeeffekten, der kan forstærke flys samlede klimabelastning. Endelig vil vi også kort berøre alternative transportformer som tog, der ofte fremhæves som en mere klimavenlig løsning.

Ved at forstå disse aspekter kan vi træffe mere informerede valg, der ikke kun gavner os selv, men også planeten. Det er en vigtig del af vores fælles ansvar at reducere vores CO2-aftryk, og transportvalget er en væsentlig del af denne indsats. Fortsæt med at læse for en dybere indsigt i, hvordan fly og bil sammenlignes i forhold til CO2-udledning, og hvilke overvejelser der bør gøres for at minimere vores klimapåvirkning.

CO2-udledning per kilometer: fly vs bil

Når vi dykker ned i tallene, bliver det tydeligt, at både fly og biler har deres egne udfordringer, når det kommer til CO2-udledning. For flyrejser på europæiske ruter er den gennemsnitlige udledning omkring 158 gram CO2e per kilometer pr. passager. Til sammenligning udleder en gennemsnitlig benzinbil cirka 181 gram CO2e per kilometer. Dette tal kan dog variere betydeligt afhængigt af biltypen. For eksempel udleder en Peugeot 208 benzinbil fra 2017 omkring 144 gram CO2 per kilometer.

Sammenligning af transportformer

For at give et konkret eksempel, lad os overveje en rejse til London. En enkelt flypassager vil udlede omkring 155 kilo CO2e, mens en bilrejse med én person vil resultere i omkring 223 kilo CO2e. Her ser vi, at flyet faktisk kan være en mere klimavenlig løsning end bilen, hvis bilen kun har én passager. Men hvis bilen er fyldt med flere passagerer, kan CO2-udledningen pr. person reduceres betydeligt, hvilket gør bilen til et potentielt bedre valg for korte rejser med flere personer.

Højdeeffekten og flyrejser

En vigtig faktor at overveje ved flyrejser er højdeeffekten. Når fly udleder drivhusgasser i de højere luftlag, kan dette forstærke den samlede klimapåvirkning med op til 1,7 gange. Dette skyldes dannelsen af kondensstriber og udledningen af NOx-partikler, som har en betydelig effekt på klimaet. Så selvom flyet kan virke mere effektivt på kortere strækninger, kan disse faktorer ændre det samlede billede.

Andre faktorer og overvejelser

Udover de direkte CO2-udledninger, er der andre faktorer at tage i betragtning. For eksempel kan bilens brændstofeffektivitet og vedligeholdelse påvirke udledningen. Desuden kan alternative transportformer som tog være en endnu mere klimavenlig løsning. Internationale tog udleder kun omkring 6 gram CO2e per kilometer pr. passager, hvilket gør dem til den mest miljøvenlige mulighed, når det er muligt.

Valget mellem fly og bil afhænger derfor af mange variabler, herunder rejseruten, passagerantal og tilgængeligheden af alternativer som tog. Ved at forstå disse faktorer kan vi træffe mere informerede valg, der mindsker vores klimapåvirkning. I den næste del vil vi udforske teknologiske fremskridt inden for transportindustrien og se på, hvordan disse kan hjælpe med at reducere CO2-udledningen i fremtiden.

Teknologiske fremskridt og fremtidige mål

Både luftfarts- og bilindustrien arbejder aktivt på at reducere deres CO2-udslip gennem forskellige teknologiske innovationer. Luftfartsindustrien investerer i udviklingen af mere brændstofeffektive fly og alternative brændstoffer som biobrændstoffer. Der er også mål om at opnå CO2-neutral luftfart i fremtiden ved hjælp af teknologiske fremskridt og forbedrede flyruter, der reducerer brændstofforbrug.

Bilindustrien fokuserer på at gøre køretøjer mere miljøvenlige gennem elektrificering og forbedret brændstofeffektivitet. Elbiler bliver stadig mere populære, da de tilbyder en måde at reducere CO2-udledningen betydeligt sammenlignet med traditionelle benzin- og dieselbiler. Desuden ser vi en øget forskning i brintbiler, der kan tilbyde en nul-emission løsning.

Tog som en klimavenlig løsning

For dem, der søger en transportform med lav CO2-udledning, er tog ofte det bedste valg. Internationale tog udleder kun omkring 6 gram CO2e per kilometer pr. passager, hvilket gør dem til en yderst klimavenlig løsning. Togrejser tilbyder også en behagelig og stressfri transportform, der kan være mere tilgængelig og bekvem for mange rejsende, især på kortere afstande.

Selvom tog ikke altid er en mulighed for alle ruter, er det værd at overveje, når det er muligt, især i Europa, hvor jernbanesystemet er veludviklet og effektivt. Ved at vælge tog kan vi reducere vores personlige klimapåvirkning betydeligt og støtte en mere bæredygtig transportsektor.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er den mest klimavenlige transportform?

Tog er generelt det mest klimavenlige valg med den laveste CO2-udledning pr. kilometer.

Hvordan påvirker passagerantal CO2-udledningen i biler?

Flere passagerer i en bil reducerer CO2-udledningen pr. person, hvilket kan gøre bilen til et bedre valg end fly for korte rejser.

Hvad er højdeeffekten, og hvordan påvirker den flyrejser?

Højdeeffekten refererer til den øgede klimapåvirkning fra fly, der skyldes udledning af kondensstriber og NOx-partikler i højere luftlag, hvilket kan forstærke den samlede klimabelastning.

Hvordan kan jeg kompensere for CO2-udslip fra mine rejser?

Overvej at investere i klimakompensationsprojekter, som træplantning, for at modvirke udledningen fra dine rejser.

Ved at forstå disse faktorer kan vi træffe mere informerede valg og bidrage til at reducere vores samlede klimapåvirkning. Uanset om vi vælger bil, fly eller tog, er det vigtigt at overveje, hvordan vi kan minimere vores CO2-aftryk og støtte en mere bæredygtig fremtid.

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

PLANT ÉN GANG

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Engangsbeløb)

træ(er)

20 DKK

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu

GØR EN FORSKEL PLANT ET TRÆ I DAG

HVAD ER INKLUDERET I PRISEN

Nye træer plantes (1 træ for hver 20 kroner)
Effektiv optagelse af CO2
Alle træer plantes i Danmark
Medvirken til beskyttelse af vandløb
Certifikat for plantningen – sendes på mail
Du er med til at gøre en forskel

PLANT HVER MÅNED

Klimaberegner

Gør en forskel i dag

(Hver måned)

træ(er) abonnement

20 DKK/måned

2,9 m² skov

100 kg CO2 mindre over tid

Plant nu med abonnement

Lyst til at vide endnu mere?

Hvor meget co2 udleder diesel?

Hvor meget co2 udleder diesel?

CO2-udledningen fra transportsektoren har længe været en bekymring for både miljøforkæmpere og politikere. Med...